Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Jørn Ungstrup

Oscar Yankie

På en kortklippet 300 meter lang græsstribe bag huset ved Kaleko mølle løber en hare fredeligt rundt. Andre dage på græsstriben er mere action-prægede, når Christian Milling accelererer og letter med sit CT Short Wing ultralette fly. Med mere end 800 timer i luften er Christian en rutineret flyver, der gerne deler ud af sin fascination og viden.

Så længe han kan huske det, har Christian Milling været fascineret af fly, og barnenakken blev ofte bøjet bagover for at spotte fly på himlen. Midt i livet tog han springet og investerede i en maskine

. – Jeg tog certifikatet i 2005. Jeg terpede teori en vinter over, så var der flere prøver, der skulle bestås. Herefter begyndte den praktiske del sammen med en instruktør.

Kort efter den praktiske del var bestået, investerede Christian i et fly sammen med en makker fra holdet. I dag er Christian på sit tredje fly; en tysk CT Short Wing ultralet med kaldenummeret OY9315, som på det engelske radiokommunikation hedder ’Oscar Yankie 9315’.

– Det er ikke dyrere end at købe en lystbåd, og man skal ikke blive forskrækket, hvis man har lyst til at lære at flyve. Især de her ultralette fly er meget omgængelige. Fx må man selv reparere og servicere flyet, men det kræver naturligvis en håndværksmæssig indsigt og kendskab til el og motorer.

Samvær og udfordringer

Christian er medlem af Fyns UL-flyverklub, og sammen med de øvrige medlemmer flyver han rundt i både Danmark og udlandet til forskellige arrangementer.

– Den sidste søndag i hver måned er der arrangement i Revninge ved Kerteminde, hvor vi mødes til pandekager og pølser. Og så får vi lidt nørdet snak om fly. På lørdag skal vi til Læsø, hvor der er arrangeret en tur rundt på øen. Se her, de har lige lagt ruten ud, siger Christian.

Han peger på sin i-pad, hvor programmet Skydemon er åbnet. Der er en hel del teknik og praktiske foranstaltninger at tage i betragtning forud for en flyvetur. Men det er også det, der gør flyvningen så interessant for Christian.

– Tidligere fløj jeg meget flagsstangsflyvning, altså bare rundt her i området. Jeg nød den flotte udsigt fra luften, og det gav et kick, når jeg landede: ’Det gik også godt denne gang’. Nu er jeg mere optaget af de udfordringer, der er i at lave en svær rute. Fx da vi skulle hjem fra Polen og flyve ind over et militært område. Her lød kravet i radioen, at vi skulle holde vores kurs og højde 100%, da der var to MiG’er (red. russiske jægerfly) i luften omkring os. Og dem skulle vi ikke på kollisionskurs med.

Turene med flyet er ofte udenlandsture, og senest var Christian en tur i Gotland. Det var en smuk by, de mødte, men de lange ture trætter, da der er mange ting at være opmærksom på undervejs.

– Man skal være på forkant med tingene hele tiden, og der er konstant meldinger på radioen, og måske skal ruten ændres på i-pad’en. Eller også har lufthavnen et krav om, at man laver en højrehåndsanflyvning. Hvis der så samtidigt er varmetermik, så får man nærmest tæsk – det er som at køre hurtigt på en markvej med huller i.

Flyet

I laden står flyet med sit imponerende vingefang på ni meter. Skroget er lavet af glas- og kulfiber, og samlet set vejer flyet ikke mere end 450 kilo. Et kig indeni gør det klart, at Christian har ret, når han fortæller, at der er meget at sætte sig ind i, inden man er klar til at flyve. I cockpittet er der et hav af instrumenter; gashåndtag, choker, bremser, styrepind, GPS, vaterpas, fartmåler og højdemåler.

– Det er faktisk ret simpelt, når man skubber styrepinden frem, bliver husene store, og når man trækker den tilbage, bliver husene små, griner Christian.

Da han sætter sig ind i cockpittet, skvulper det i vingerne. Det er heroppe brændstoffet ligger. Vingerne er formet, så de er aerodynamiske. Runde ovenpå og flade på undersiden. I halen er der plads til bagage, når turene er med overnatning.

Mange interesserede

De mange flyvninger over Faaborg har medført mange nysgerrige og interesserede henvendelser, og Christian har ofte fløjet med nogle af naboerne, ligesom han har haft både studenter og konfirmander med oppe under skyerne. 

Græsstriben bag huset er kendt vidt omkring i flyverkredse, og det hænder af og til, at udenlandske turister anmoder om at lande hos Christian. Så giver han dem direktion, når de tager turen til byen videre til fods.

Er du interesseret i at vide mere om flyvning, så kan du kontakte Christian på milling1@live.dk.

 

Fakta om OY9315

Vægt: 450 kilo

Vingefang: 9 meter

Pris: 400.000 kr

Brændstof: Benzin (12-15 liter i timer)

Topfart: 200 km/t

Motor: Rotax, 2l, med 100 heste.

Et certifikat løber op i 20.000-30.000 kroner, og hvert andet år skal piloterne bestå et lægetjek, foretaget af en fly-læge.