Hun er normalt et roligt gemyt. Men hun kan blive sur – rigtig sur, formanden for Faaborg Restvarer, Christina Kjølby. Det skete forleden, da nogle i foreningens facebookgruppe kom med det, hun kalder dumsmarte og nedværdigende kommentarer til en bruger, der bad om hjælp. Heldigvis endte det hele med en lykkelig slutning.

Historien tog sin begyndelse, da Christina Kjølby modtog en henvendelse fra et medlem i knibe. Det sker jævnligt i foreningen, der har til formål at hjælpe socialt udsatte og økonomisk dårligt stillede.

– En kvinde der ønsker at være anonym, bad om hjælp til sin søns konfirmation. El-udgifter, inflation og økonomisk uføre havde bragt hende på sammenbruddets rand, og selvom det krævede meget overvindelse, tog hun mod til sig, og kontaktede mig for at få hjælp til konkrete ting som festens hovedret og dessert, så ville faderen tage sig af resten. Samtidig spurgte vi medlemmerne om hjælp til at støtte hende nu og her med lidt daglige fornødenheder, fortæller Kjølby om forhistorien til hendes raserianfald.

Da bønnen fra den trængte kvinde blev slået op på facebooksiden for Faaborg Restvarer, meldte nogle sig hurtigt med støtte og opbakning, men enkelte medlemmer af gruppen gjorde det stik modsatte, og sendte dømmende kommentarer afsted mod kvinden i knæ, og så boblede blodet i Christina Kjølbys årer.

Der skal normalt meget til at få smilet af Kjølbys læber, men mangel på empati kan gøre hende rasende.

– Jeg blev rasende. Vores fællesskab står for næstekærlighed, hjælpsomhed og empati, så at nogle medlemmer af gruppen følte sig kaldet til at træde på en, der allerede ligger ned, fik mig op i det røde felt. Det skal bare ikke ske her. Det værste er, at den berørte kvinde kunne læse med, og på den måde blive udskammet af de få, der ikke kunne holde en ordentlig tone, fortæller formanden, der i arrigskab lavede et opslag og satte forfatterne af de værste kommentarer på plads.

MEN…”heldigvis” delte andre hendes vrede og valgte i trods, at byde ind med endnu mere hjælp til det berørte medlem. – Den enlige mor har fået hjælp til både konfirmationen og tiden frem til den store dag, fortæller Kjølby med et smil.

I det hele taget så er antallet af mennesker det har brug for hjælp vokset støt i de seneste måneder. – Vi har fået 50% flere medlemmer, der har svært ved at få hverdagen til at hænge sammen, og har brug for foreningens hjælp. Desværre så kan vi langt fra hjælpe alle, da vi slet ikke får de overskudsvarer fra supermarkeder og butikker, som vi har brug for. Vi kunne uddele vareposer til cirka 80 personer om ugen, men har kun varer til cirka 40, så vi må desværre på daglig basis skuffe mange, der er presset på økonomien i øjeblikket. Så derfor er håbet, at flere handlende vil melde sig, og give os mulighed for at hente varer, der ellers ville ende i skraldespanden, slutter Kjølby.

Faaborg Restvarer vil gerne hente endnu flere kasserede varer til sine medlemmer