Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Henrik Poulsen

Faaborg er velkendt for sine mange, dygtige keramikere. Her kan du møde en af dem, Lajla Holm, for hvem kunstens vej slet ikke var et valg. Efter endt uddannelse mærkede hun tydeligt at det at udtrykke sig gennem ansigter og hænder formet i ler, var det, der gav hende en virkelig værdi i tilværelsen. Lajla Holm flyttede for ti år siden tilbage til Faaborg og gik all in på kunstnerlivet, hvor hun nu modellerer rakubrændte vaser og glaserede skåle, samt fortolker både skuffeselskaber og eventyrklassikere.

Lajla Holm er født og opvokset i Faaborg, men flyttede til Aalborg i forbindelse med sin uddannelse. Efter endt uddannelse som socialrådgiver med en overbygning i psykologi stod det pludseligt klart for hende, at arbejdet ikke indebar en ægte passion, og Lajla sadlede om.

- Annonce -
Faaborg Bilpleje - Læs mere her

Den, der ler sidst, ler bedst
Det var i starten af 00’erne, at Lajlas hænder stiftede bekendtskab med leret for første gang. På et åbent værksted i Aalborg skabte hun sine første figurer, og det viste sig, at hun havde talent, for de små figurer blev solgt hurtigere, end hun kunne producere dem.

– Det var egentlig bare for fornøjelsens skyld, at jeg startede der. Men folk var vilde med det, jeg lavede, og jeg mødte gode mennesker, som lærte mig meget om keramik. Jeg kunne mærke, at det gav mig meget, ro i hovedet, ro i kroppen, og jeg kunne mærke, at det her var mit materiale, som jeg skulle udtrykke mig gennem, forklarer Lajla Holm.

Den spirende keramiker ville gerne forfølge passionen, og i 2008 søgte hun ind på Kunstakademiet i Aarhus – og kom ind. Dog måtte hun sande, at tre år på et selvbetalt studium og et pendlerliv mellem Aarhus og Aalborg ikke kunne hænge sammen.

Lajla Holm valgte derfor at tage mindre kursusforløb på Kunstakademiet, fx skulptur, og stykke noget uddannelse sammen hen ad vejen. Samtidigt sagde hun sit job op og startede et værkstedsfællesskab med tre andre kunstnere. Hurtigt dukkede et helt særegen udtryk frem fra leret.

– Ligesom en maler har sin egen streg, så ligger mit udtryk i mine hænder – jeg har jo – også gennem min uddannelse – en interesse i mennesker, og jeg former udtryk gennem ansigter og hænder, for vi kommunikerer med hele vores krop. Et udtryk kommer frem, og jeg kan slet ikke lave et ansigt på en anden måde, forklarer Lajla Holm.

For ti år siden flyttede Lajla Holm tilbage til Faaborg, hvor hun så frem til at komme tættere på sin familie og på det pulserende kunstnermiljø, byens keramikere og billedkunstnere udgør.

Kunsthåndværker
Det er svært for Lajla Holm at svare på, om hun er håndværker eller kunstner. Hun hælder til en mellemting, for både de konkrete teknikker og de fortolkende tanker skal spille sammen.

– Jeg tænker det ikke så opdelt, man skal kunne sit håndværk for at udtrykke hjernens skøre idéer. Mine skulpturer er vel kunst, for det er fantasier, der kommer ud i figurerne. Krukkerne er måske mere et håndværk, hvor jeg arbejder med at gøre glasuren spændende, siger Lajla Holm.

Krukkerne skal være smukke og æstetiske, mens figurerne gerne skal udtrykke noget. Noget vigtigt. Noget, der optager kunsthåndværkeren. Noget, der kan skabe refleksioner over livet eller samtiden.

– Jeg har lavet en klima-serie på baggrund af min interesse for klimaet, og jeg har lavet en del figurer som fortolkninger af begrebet ‘skuffeselskaber’, hvor jeg forsøger symbolsk at trække bukserne af kyniske forretningsmænd, forklarer Lajla Holm.

Andre gange opstår figurer på baggrund af den følelse, der opstår, når leret ligger i hænderne på hende, og som bare skal udtrykkes. På denne måde opstod fx stjernekiggerne, der alle er unikke i deres udtryk og meget populære blandt kunderne.

Inspirationen til figurerne finder Lajla Holm mange steder. Det kan være samtaler, som hun tænker videre over, eller fra bøger, hvor tankerne fortolkes og tilføres et tvist og gerne en portion humor.

De svære teknikker
Selvom figuren ifølge Lajla Holm nærmest selv finder sin vej ud af leret, så kræver det et dygtigt håndelag at ende med produkter, som kunderne finder fristende. På værkstedet finder man således ingen drejeskive, for samtlige figurer, vaser mm. bliver modelleret eller kvætset, dvs. bygget op af flere mindre del-elementer.

Alle keramikere arbejder på forskellige måder. Lajla Holm anvender stentøjsler med chamotte, der styrker leret, så det hurtigt kan bygges op, og når de modellerede figurer er gennemtørre, sættes de i ovnen til første råbrænding.

– Er der efterspørgsel på en bestemt figur, fx Prisessen på ærten, så laver jeg gerne flere af dem. Men hver enkelt figur får altid et nyt udtryk, og på den måde er alle mine værker unika, forklarer Lajla Holm.

Når figuren er kølet af efter første brænding, lægger hun glasur på, hvorefter de glasurbrændes. Skal der så yderligere en guldkant på, må figuren gennem en tredje brænding.

De unikke figurer har skiftet udtryk gennem tiden, faktisk er det slet ikke muligt for Lajla Holm at lave de små mænd, som hun startede ud med at skabe på det åbne værksted i Aalborg.

I keramiker-kredse ved man godt, hvem Lajla Holm er. Især er hun kendt for sine kobbermat-glaseringer, som hun er en af de få, der behersker. Herudover er hun efterspurgt for sine evner indenfor rakubrændinger, hvor hun bl.a. har afholdt workshops på den årlige raku-festival.

På plads i nye rammer
For nyligt er Lajla Holm flyttet ind i nye rammer på Kalekovej, hvor bolig og værksted ligger side om side. Det har åbnet op for nye idéer, og Lajla Holm pusler aktuelt med tanker om at starte op med undervisning i keramik for voksne.

Med de nye rammer bliver det også muligt for kunder at komme ind på et arbejdende værksted og blive klogere på idéerne og processerne bag figurerne.

Når Lajla Holm ikke sidder fordybet på værkstedet med ler, skalpel, ståltråd og fortolkende tanker, arbejder hun som handicaphjælper, underviser på børnebilledskolen eller planlægger de næste forretningsmæssige skridt i det selvstændige erhvervsliv.

For nyligt er hun kommet med i projektet ‘styrket erhverv i gadeplan’, og næste skridt her bliver mere samarbejde med andre kunstnere og måske mere digital markedsføring i form af video.