Det startede helt tilfældigt en dag i maj 2019, hvor seks gymnasiekammerater var samlet til havefest. Med et solidt beat, en hurtig tekst og en streamingsprofil opstod musiknummeret Charmen, og bare tre dage senere havde sangen hele 3.000 afspilninger på SoundCloud. I dag har Ondmand både ambitioner og forrygende succes.

Af Pernille Pedersen
Foto Jørn Ungstrup

Det er onsdag aften, klokken nærmer sig 17, og på Strandtoften 6 ankommer de første bandmedlemmer til kælderlokalet, hvor deres kreative, musikalske talenter udfolder sig. I hænderne bærer de det sparsomme udstyr, der skal forvandle idéerne til formfuldendte musiknumre. Computer, højttalere, mikrofon, høretelefoner, mixerpult og en midi-controller.

Musik med få midler
Udstyret bæres ind i det bageste lokale, hvor bandmedlemmerne placerer sig i sofaen og de bløde stole omkring sofabordet, mens computer og højttaler kobles på resten af det tekniske udstyr.

Lokalet er et kælderlokale med hårde vægge og minder meget lidt om et professionelt studio med lydisolerede vægge. Men det har drengene råd for. En af de bløde stole placeres ovenpå baren, der udgør den ene side af lokalet, så den skaber en ‘lydhule’. Mikrofonen skubbes frem mod stolen, og nu kan vokalerne gøres bløde. Interimistisk, men effektivt.

Ledninger er forbundet på kryds og tværs, og snart strømmer lyden af beats ud fra højttalerne. Fødder begynder at vippe i takt, og hovederne rykker sig rytmisk frem og tilbage, drengene er helt tilstede i musikken.

De seks gutter i bandet går alle i 2. G. på Faaborg Gymnasium, og de beats, der nu fylder kælderlokalet, er produceret af dem selv. Teksterne i sangene er et resultat af en fælles indsats.

“Vi er fælles om sangskrivningen. Vi vælger som regel et emne, og så sidder vi og brainstorme sammen. Vi kommer hver især med vores egne linjer eller vers til sangen, og vi plejer også selv at synge de vers, vi har skrevet,” forklarer Julius Thomsen.

Teksterne er inspireret af gymnasielivet og handler oftest om at gå i byen, jagte damer eller hænge ud med drengene.

“Vi er ikke blege for at vise hinanden, hvad vi har skrevet. Enten er det godt, eller også kan det inspirere gruppen til mere. Vi tør godt kritisere hinanden. Det kan også bare være, at man har fundet noget, der rimer på en sjov måde, og så får vi et godt grin sammen,” fortæller Lukas Longfors.

Hver onsdag mødes bandet, og der skal arbejdes ihærdigt, for de har meldt ud til deres fans, at der hver fredag i februar skulle udkomme en ny sang.

Moderne lyd-miks
Albert Beckett rejser sig op, tager høretelefonerne på og stiller sig ind i det hjemmebyggede lydstudie. Mikrofonen testes i Ondmand-jargon: Guld, konfetti og pagne, siger han ind i mikrofonen.

Ved computeren tjekker bandets to lydmænd, Magnus Bang Pedersen og Jonas Lau Kristensen, vocal track’et og lytter sig frem til, at der skal ændres lidt på equalizeren. Med sangteksten på skærmen af sin mobiltelefon synger Albert Beckett sig gennem sangen, mens de øvrige har blikket rettet mod computerskærmen og de farverige søjler, der bevæger sig op og ned i takt med musikken.

Magnus Bang Pedersen overtager mikrofonen for at indsynge teksten til sangen Vino Blanco. Fra mikrofonen fjern-instruerer han uimponeret indstillingerne på mixerpulten.

“Prøv at bounce det som wave i stedet,” siger Magnus Bang Pedersen rettet mod bandets anden lydmand, Jonas Lau Kristensen.

De to lydmænd vidste i forvejen en del om musikproduktion, og i processen har de øvrige bandmedlemmer også lært meget. For dem alle gælder, at de hele tiden lærer nyt undervejs. For nyligt har de alle besøgt en producent i Holstebro, som gav dem lov til at kigge ham over skulderen, da han arbejdede med lyden på nogle af deres numre.

“Hos Tjalfe i Holstebro fik vores numre en klart bedre lyd, og han hjalp os også med at bruge effekterne i lyd-programmerne. Vi har alle en god forståelse for både det musikalske og det tekniske, men sangene er klart bedre produceret efter turen til Holstebro,” forklarer Christoffer Holm.

I starten af karrieren var bandet ikke så kræsne med produktet. Sangene skulle bare afsted. Men i dag er de mere kritiske, og de bruger lang tid på at tilpasse effekter og finjustere, inden en sang ryger afsted til afspilning.

God lokal opbakning
Da bandet ankom til øvelokalet denne onsdag, havde de kort forinden været forbi den lokale advokat, Mette Stokholm, hvor de havde underskrevet en bandkontrakt. Idéen om en bandkontrakt opstod efter et møde med den lokale erhvervsmand Ole Bock, der i sin rolle som mentor i Egnens Hule, har givet gode råd til Ondmand.

“Vores samarbejde med Egnens Hule forpligter også. De bruger tid og penge på os, og det stiller jo krav om, at vi tager det seriøst,” siger Magnus Bang Pedersen.

Det var en investering fra Egnens Hule, der finansierede turen til Holstebro og produktionen af de tre sange.

“Bandkontrakten indebærer, at vi forpligter os sammen om det her projekt, også omkring det økonomiske, så det ikke splitter os ad. Musikken samler netop os som vennegruppe, men vi har også alle sammen andre vennegrupper, og vi er enige om, at der skal være tid til andet end Ondmand,” fortæller Albert Beckett.

En af bandets hurtigste og største successer var, da den daværende indehaver af Jannie’s Dance Bar, Jannie Breith, i 2019 spurgte, om Ondmand ville lave en sang til hende. Jannie Breith skrev teksten, Ondmand producerede musikken, og kort tid efter havde sangen Jannie’s Dance Bar hele 11.400 afspilninger på Spotify.

“Vi ved godt, at det er ekstremt lokalt, men alligevel var det imponerende, så hurtigt det gik med afspilningerne,” siger Lukas Longfors.

Alle de damer
Ofte handler teksterne i Ondmands sange om damer, bl.a. i sangen Dameland, som er en af deres seneste produktioner. Her fornemmer man det pres, som Ondmandstatus kan indebære:

Det er svært at være Ondmand Svært at holde styr på alle damerne i dameland

Og der er da også masser af kvindelige øjne rettet mod de unge fyre i bandet.

“Det giver meget opmærksomhed fra damerne, når vi spiller koncerter. Og det sker også, at nogle spørger ‘Hey, det er da dig fra Ondmand’,” fortæller Julius Thomsen.

Damerne er dog ikke det vigtigste for bandmedlemmer, der for de fires vedkommende fortsat er single. Ondmand vil ikke placere deres musik i en bestemt genre, det vigtigste er energien i musikken, man skal kunne danse til det.

“Det er en fed følelse, når vi spiller koncerter, og folk bare giver den gas. Det giver os en god selvtillid,” afslutter Christoffer Holm.

Ondmand spillede i slutningen af februar til en fælles vens 18-års fødselsdag, ligesom de kan hyres til at spille til arrangementer og fester.

Ondmand består af:
Julius Thomsen
Magnus Bang Pedersen
Christoffer Holm
Lukas Longfors
Albert Beckett
Jonas Lau Christensen

Koncerter:
Faaborg Gymnasium
Forum Faaborg
Gislev forsamlingshus
Diernæs forsamlingshus

SoundCloud:
15 Sange

Spotify:
12 sange