Tekst: Henrik Poulsen
Foto: Jørn Ungstrup og FMK

Efter måneder med gravemaskiner, afspærringer og omfattende arbejde er Faaborgs nye torv nu næsten klar til dagens officielle indvielse.

I dag, onsdag den 20. maj klokken 16.00 inviterer Faaborg-Midtfyn Kommune alle borgere til åbning af det nye torv med musik, taler og kage til de første 200 fremmødte.

Dermed markeres afslutningen på et stort byfornyelsesprojekt, der gennem det seneste halve år har sat sit tydelige præg på Faaborgs historiske bymidte.

Tirsdag faldt endnu en vigtig brik på plads, da overdækningen til den nye torvescene blev monteret. Og i dag vender også Ymerbrønden tilbage til Torvet, hvor den får sin nye placering i byrummet.

Torvet har de seneste måneder gennemgået en markant forvandling. Belægningen er ændret, så Østergade, Adelgade og selve torvet nu bindes tættere sammen, og der er kommet flere træer, nye bænke og et stort byrumsmøbel, der skal skabe plads til ophold, fællesskab og arrangementer midt i byen.

Indvielsen markerer samtidig begyndelsen på et nyt kapitel for det gamle købstadstorv, der fremover skal danne ramme om både hverdagsliv, handel, fællesskab og større begivenheder, lyder det fra Faaborg-Midtfyn Kommune.