Tekst: Henrik Poulsen
Foto: Stock foto

Er du mellem 16 og 25 år, og kæmper du med stress, angst eller depression?

Så har Faaborg-Midtfyn Kommune et nyt, gratis tilbud, som kombinerer natur, fællesskab og psykologfaglig støtte for at hjælpe dig på fode igen.

Tilbuddet “Ud i Naturen – Adventure Terapi” er et gratis gruppeforløb for unge, der ønsker at genfinde energi, overskud og selvtillid. fortæller kommunen i en pressemeddelelse.

Over cirka fire måneder mødes deltagerne i små grupper en gang om ugen i tre timer hver gang. Forløbet foregår i en vildmarkshytte og involverer aktiviteter som vandreture, træklatring og overnatning ude i naturen.

Et af højde­punkterne er en 5-dages adventuretur til udlandet, hvor deltagerne kan prøve nye udfordringer i et trygt fællesskab.

Derudover afsluttes forløbet med en aktivitet, hvor grupperne viser deres netværk – f.eks. familie eller venner – hvad de har lært og opnået. Transport og udstyr sørger kommunen for.

Dette tilbud kombinerer psykisk støtte og naturoplevelser, hvilket forskning viser kan være en stærk kombination. Det giver mulighed for at aflede tankerne, genfinde ro, udvikle mestringsstrategier – og samtidig føle samhørighed med andre, der står i lignende situationer.

Deltagelse er gratis, men der er et begrænset antal pladser.

Hvis du er interesseret, eller kender en ung som kunne have gavn af tilbuddet, kan du læse mere og tilmelde dig via Faaborg-Midtfyn Kommunes hjemmeside: under “Det sker i Faaborg-Midtfyn” > “Ud i naturen – Adventure terapi”