Tekst: Henrik Poulsen
Foto: Jørn Ungstrup

Mandag lagde minister for Grøn Trepart, Jeppe Bruus, vejen forbi Haastrup, hvor han sammen med folketingsmedlem Kim Aas Christensen og de socialdemokratiske lokalpolitikere Hans Stavnsager, Anstina Vanggaard Krogh og Lars Nielsen tog en gåtur i Haastrup Bjerge.

Besøget markerede en milepæl i arbejdet med de grønne trepartsforhandlinger på Fyn.

Den første af de fire lokale treparter er nu i mål med en omfattende omlægningsplan for det Sydfynske Øhav. Planen indebærer, at 6.300 hektar landbrugsjord fremover skal ud af drift og i stedet omdannes til vådområder, skov og ny natur – svarende til knap en femtedel af landbrugsjorden på Sydfyn.

Området ved Haastrup, hvor delegationen vandrede, er en del af den sydfynske højderyg. Et stort sammenhængende naturområde, der allerede indgår i omlægningsplanen.

Lars Nielsen har været Faaborg-Midtfyn Kommunes repræsentant i arbejdet:

– Jeg glad for, at vi nu kan sende en samlet plan videre til politisk behandling. Planen markerer et vigtigt skridt mod mindre kvælstofudledning og mere natur i vores område. Et sundt havmiljø og en rig natur er afgørende – både for livskvaliteten hos vores borgere og for at fastholde Sydfyn som en attraktiv destination for turister, fortæller han i en pressemeddelelse.

Fotograf Jørn Ungstrup var med på gårsdagens vandretur i Haastrup, og tog disse billeder fra besøget.