Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Henrik Poulsen / privat
I et mørkt kammer på en bindingsværksgård i Haastrup produceres nogle af de TV-programmer, vi alle elsker at følge med i. I 2018 valgte Peter Stovgaard at forlade de store mediehuse og gå selvstændigt, og nu producerer han skæve reportager og hjertevarme portrætter fra hjemmet, så der er tid til nærværet med familien på Stormgården.
– Da vi havde boet her i fire timer, havde vi snakket med flere af vores naboer, end vi havde på fire år i København. Jeg elsker simpelthen at gå hen til købmanden, hvor alle kender alle. Man bekymrer sig om hinanden herude, man har et tilhørsforhold og er hinanden nær.
KV2025 - Annoncen er finansieret af DF, Faaborg-Midtfyn - Læs mere på www.detrigtigefaaborg.dk/politiskannonceringKARRIERE OG NETVÆRK
I en lang årrække drev Peter Stovgaard karriere ved de store mediehuse i København. Således han fx været reporter og journalist på TV2 News og været ansat ved Nordisk Film og Metronome, hvor han bl.a. var med til at skabe Familien fra Bryggen.
– Jeg har også været kanalredaktør for TV2 Zulu, som jeg skulle hjælpe med at dreje i en ny retning, og på TV2 Fri var det meget samme proces, hvor jeg også havde ansvar for nye livsstils- og reportageserier, bl.a. serierne med Hans Pilgaard og Jørgen Leth som rejsemakkerpar.
Senere flyttede familien til Nyborg, hvor Peter kunne fortsætte sin karriere som pendler, men da de i 2018, på grund af lokalmiljøet i Haastrup, valgte at flytte videre vestpå, måtte Peter sadle om på den faglige front.
– Det var for langt at pendle tre dage om ugen til København, så jeg sagde op og startede selvstændigt. Jeg var godt hjulpet på vej af at have været i mange selskaber og havde derfor et godt netværk. Når man har et netværk, er det nemmere at få lov at præsentere sine idéer, som ellers er svært.
Som selvstændig i virksomheden Littlejohn valgte Peter at rette sit fokus mod humordrevne reportager og livsstilsserier, og som noget af det første producerede han TV2-serien Beier over hækken, der handler om TV værten Lene Beiers forsøg på at skabe et familiekollektiv lidt udenfor Dragør.
– Min nøgle til at bestå er, at virksomheden er lille og har et fleksibelt setup. Når jeg får et projekt, sætter jeg et hold. Som selvstændig bestemmer jeg selv suverænt, hvad jeg vil udvikle, og jeg holder enormt meget af sjove og skæve karakterer, så det er den type historier, jeg har valgt at gå efter.
Littlejohn arbejder ofte sammen med københavnske virksomheden i en såkaldt co-produktion, og aktuelt arbejder Peter sammen med Christina Buch, der driver virksomheden ByTheBuch.
Sammen er de i gang med at producere sæson to af TV2-serien Beier på alpehotellet. Her er Christina, der ikke har mindre børn, producer ude i marken, mens Peter kan klippe i sin mørke hule i Haastrup og samtidigt have tid til nærvær med familien.
– Tidligere har vi også produceret Beier over hækken, og sammen med B-film har jeg bl.a. lavet Kollektivet til DR2, og sammen med Impact TV har jeg udviklet serien Crougerjagt til DR3, og Giv os naturen tilbage til DR1.
Opgaverne som selvstændig kommer ikke dumpende af sig selv, man skal som regel kæmpe hårdt for at blive valgt til en opgave. Når Peter får en humoristisk, skæv idé til et program, så bliver den forfinet og en elevator tale, et såkaldt pitch, bliver øvet.
– Det kan også være, vi har en pilotfilm med til pitchet, og så håber man bare, for det er et lille nåleøje, og det er blevet sværere med tiden. For hver ti idéer, får man måske én igennem. Fx når TV2 afholder åbne pitchrun der, så indkommer der måske 200-300 idéer, og de skal bruge 3-5 programserier. Jeg har været heldig at få mange idéer igennem i årenes løb, men der har bestemt også været mange afslag, og så er det bare op på hesten igen og prøve at få en ny idé.
Da streamingstjenesterne gjorde sit indtog i danske hjem, måtte TV-kanalerne gentænke deres strategier, og det udfordrede også den lille enmandsbiks i Haastrup.
– På et tidspunkt var det, som om TV-kanalerne kun efterspurgte store, internationale realityformater, men nu har efterspørgslen heldigvis ændret sig igen, og der efterspørges klassiske dokumentarer med humor. Det er nok derfor, det er lykkedes os at få Beier på alpehotellet igennem, som handler om en familie, der kaster sig ud i noget skørt og ukendt, og det er noget, vi kan spejle os i her på Stormgården.
BOPÆLEN SOM OMDREJNINGSPUNKT
Det var netop Stormgården, Peter og hans hustru, Gitte, faldt for, da de kom til Haastrup. En gammel bindings værkgård, der trængte til en kærlig hånd.
– Da vi kiggede på gården, var Gittes far, der er tømrer, med. Han stak en kniv i bindingsværket og tjekkede tilstanden i halvanden time og udbrød: ‘lov mig ikke at købe sådan noget’. Men det gjorde vi, selvom ingen af os kunne sætte så meget som en hylde op.
På Stormgården kunne flere drømme gå i opfyldelse, både drømmen om et mikrokosmos, hvor deres børn kunne gå til skole og vokse op i den trygge landsbykultur, men også drømmen om at kunne leve sit fulde liv dér, hvor man er, i steder for at transportere sig.
Peter, der oprindeligt er fra Højby, er stadig Fynbo i hjertet, og måske er det den fynske accent, der har gjort, at han føler sig så godt taget imod i landsbyen. Men de er også begyndt at genkende hans navn fra programmerne i fjernsynet.
– Folk er så søde, fx oppe ved købmanden, så kan de sige: ‘Jeg har set dit program, det er godt lavet,’ og jeg får meget credit for mit arbejde.
Det tog ikke mange dage i landsbyen, før Peter mødte naturvejleder Emil Sanderhoff. De faldt i snak over musik og en sangbog, hvor navnet Rasmus Storm fremgik. Sammen undrede de sig over, om navnet mon havde tråde til Stormgården.
– Vi spurgte Folkemindesamlingen, og den var god nok. Så sammen med andre gode kræfter i byen startede vi foreningen STORM, og kort efter søsatte vi Storm Folkefestival, der afholdes hvert år. Vi afholder også stormfulde fredage, hvor børnefamilier kommer, lidt som en picnic. Og én gang årlig har vi en særudgave med knallertparaden her på gårdspladsen.
Kulturen i Haastrup beskriver Peter som den der lokale kultur, hvor folk banker på uden at ringe først, kigger ind for at låne et æg, eller bare kommer dryssende. For efter en delvist fondsfinancieret renovering, er de nedslidte kostalde nu blevet et åbent samlingspunkt for byen.
– Hvis man ikke prøver noget, sker der ikke noget. Vi havde ingen ambitioner med gårdens længer, da vi overtog, men vi ville gerne bruge bygningsmassen til noget mere fornuftigt, end at de bare stod og forfaldt, og det var meget tilfældets magi at foreningen og festivalen opstod. Vi vil begge gerne skabe en meningsfuld hverdag på vores egen matrikel, og lige nu har vi vilde planer om at åbne et gårdhotel.
Som det sker hver sommer, så er Peters kalender fuldt booket, for han ved aldrig, hvad fremtiden byder på af opgaver, så det er med at sige ja til alt, også selvom det ofte ligger lige oveni hinanden. På den konto har Peter ikke holdt sommerferien med familien i mange år, til gengæld er der gode muligheder for at være nær værende i hverdagene i de mere stille perioder.
Det lokale landsbyliv med de mange farvefulde personligheder har også manet en ny idé frem hos den kreative producer.
– Det kunne være sjovt at lave noget her fra lokalsamfundet, her er mange fantastiske karakterer. Og så er der mange stærke kvinder her på egnen. Så jeg har leget lidt med en idé, jeg kalder Dronninger i Provinsen. Her kunne man følge Solveig Mørk Hansen og Anstina Krogh, der jo er henholdsvis borgerlig og socialdemokrat. Måske vælger jeg en dag at pitche den idé, men den nok svært at få igennem til landsdækkende TV.
27
GERNE MERE LOKALT SAMARBEJDE
Udover nærværet med familien, det lokale landsbysammenhold og det fleksible arbejdsliv, så har flytningen til Haastrup også skabt andre grundtanker og ambitioner hos TV-produceren. Sidste år lancerede han, sammen med Emil Sanderhoff og i regi af foreningen STORM, en storslået, gratis naturskattejagt (finansieret af fondsmidler fra bl.a. Nordea og Friluftsrådet), hvor de med skibet Palnatoke tog på ekspedition rundt i øhavet.
– Jeg vil gerne vende mere over mod det eventbaseret, som vi fx gjorde i TV2-eventen Cecilie Hother – med hjælp fra Danmark, hvor vi rejste rundt i landet og skabte en stor, inddragende SoMe-event med de danskere, hun mødte på sin vej. Her lokalt har jeg været involveret i en del events i foreningen STORM, bl.a. Palnatoke, hvor Emil og jeg, som er et skørt makkerpar bag eventen, lavede nogle skæve marketingvideoer. Det vil jeg gerne lave mere af, men det er tidskrævende.
Peter var hyret ind til at stå som projektleder og den digitale markedsføring for Palnatoke-ekspeditionen, og det tidskrævende, forklarer han, ligger bl.a. i udviklingen af forløbet samt indholdet. Marketingdelen indebærer både tekst, billeder og videoer, og det skal ske både før, under og efter selve afviklingen. Det er netop opgaver som disse, som projektleder og marketingsansvarlig, Peter ønsker sig flere af i fremtiden.
– Hvis folk og samarbejdspartnere lokalt får øjnene op for, at de kan samarbejde med mig, at de kan inddrage typer som mig i events, dét jeg synes kunne være skidesjovt. Som virksomhed skal jeg nok gøre mig mere synlig og vise, at man i et samarbejde med mig får en professionel partner.
Drømmen for arbejdslivet kunne bestå af halv tid med at producere indhold til TV og så ét til to projekter om året, hvor han samarbejder med lokale events.
– Men det kan blive svært, for opgaverne lander ofte oveni hinanden, men evt. mere samarbejde mere lokale samarbejdspartnere. Det handler om tid, men det er noget, jeg gerne vil opdyrke.
Selvom sommeren er over os, må Peter vente med at holde ferie, for han skal tilbage til klippehulens mørke, hvor sæson to af Beier på alpehotellet skal redigeres færdig inden deadline. Programmet kan ses på TV2 til efteråret.
Du kender måske nogle af de programmer, som TV-produceren fra Haastrup har været med til at skabe:
– Beier på Alpehotellet, TV2
– Fighterfamilien fra Falster, DR1
– Beier over hækken, TV2
– Leth & Pilgaard indtager Danmark, TV2
– Giv os naturen tilbage, DR1
– Diamantfamilien, TV2
– Familien fra Bryggen, TV3
– I hus til halsen, DR1
– Kollektivet, DR2
Peter Stovgaard står også bag en serie dokumentariske portræt ter, bl.a. af makkerparret Finn og Jakob, Linje 3 og Lis Sørensen, der alle kan ses på TV2.
– Det var i anledning af Lis Sørensens 70 års fødselsdag. De kendte er ret ofte nogle krævende medvirkende, så man nødt til at være godt forberedt. Jeg startede med at læse portrætbogen om Lis og brugte meget tid på at researche. For hvordan får jeg åbnet hende op? Jeg kunne fornemme, at for mange afbrydelser i interviewet ville forstyrre hendes fokus, det var vigtigt at lade hende tale ud. Jeg taler selv meget, så jeg brugte meget krudt på at holde kæft, men det lykkedes nogenlunde.
Når Peter får en idé til et program med kendte mennesker, så sørger han altid for først at få et ok fra broadcasteren.
– Når man har fået et ok, så spørger jeg de kendte, så de ikke efterfølgende skal få at vide, at de blev fundet for lette, hvis svaret havde været et nej fra broadcasteren.
Som en sidste anekdote fra et oplevelsesfyldt arbejdsliv fortæller Peter om dengang, han som redaktør på TV2 Fri var med til at lave et haveprogram med Dronning Margrethe 2.
– På første optagedag stak hun rumpetten op i luften og plukkede champignoner. Vi vidste ikke, hvordan vi skulle reagere. Men hun er virkelig meget lige ud ad landevejen.









KV2025 - Annoncen er finansieret af Soc. Dem. - Læs mere på www.detrigtigefaaborg.dk/politiskannoncering
KV2025 - Annoncen er finansieret af Erling Bonnesen - Læs mere på www.detrigtigefaaborg.dk/politiskannoncering
KV2025 - Annoncen er finansieret af Ole P. - Læs mere på www.detrigtigefaaborg.dk/politiskannoncering



