Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Mads Holdgaard

Mød billedkunstneren, der fortolker verden gennem lys og farver. Ser hun en flot farvekombination, skal den foreviges på nethinden eller med kameraet, så den senere kan bruges i kunstværkerne. Hanne Mumm Skyum er flyttet til Dyreborg, hvor lys, vand, himmel og en kragekoloni i Dyreborgskoven dagligt inspirerer hende i den kreative proces. 

Lysindfaldet er helt rigtigt i Hanne atelier. Atelieret er nemlig tegnet og bygget af arkitekt Niels Truelsen, der bl.a. har restaureret og udvidet Faaborg Museum, og her var lysindfaldet en stor del af tanken bag bygningen.

Til atelieret hører også et hus, der ligger idyllisk i skovkanten i Dyreborg, og da Hanne og ægtefællen Hans Havelund i 2015 fik et opkald, var de ikke sen til at sige ja.

– Vi kendte i forvejen Niels og Susanne, og en dag ringede Susanne og spurgte, om vi ville købe huset. Lyset her kan i den grad bruges, især når jeg laver mine trærelieffer, siger Hanne Skyum.

Hanne har boet på Fyn siden 1987, hvor hun som relativt nyuddannet tekstilkunstner fra Det Jyske Kunstakademi i Aarhus flyttede til Rudme sammen med sin daværende mand, kunstneren John Olsen. Her bevægede hun sig i kreative kredse med kunstnere og digtere og kom bl.a. med i Den Fynske Forårsudstilling, hvilket hun fortsat er, men det lå langt fra i kortene, at Hanne skulle gå kreativitetens veje.

– Mine forældre var møbelhandlere i Bording i midtjylland og handlede med billeder og designmøbler, og jeg er den eneste af fem børn, der er gået kunstens vej. Jeg har altid vidst, at jeg ville være kunstner, og jeg har altid holdt meget af billeder og altid malet. Så jeg gik i gang med at finde ud af, hvad der fandtes af muligheder, siger Hanne Skyum.

Selvom familien pressede på for en boglig, akademisk uddannelse, var Hanne fast besluttet på en anden levevej. Hun studerede sig gennem gymnasiet vel vidende, at kunstakademiet var målet. Efter studentereksamen var i hus, tog hun et ophold på en højskole, der var målrettet kunst og tekstil. Højskolen havde dygtige faglærere, og efter opholdet kunne kunstnerspiren opfylde de billedemæssige krav, der er til optagelse på kunstakademiet.

En bred palet af udtryk
Efter endt uddannelse og en flytning til Fyn var Hanne fortsat målrettet; hun ville leve af sin kunst.

– Og så er det bare med at klø på. Jeg kom stille og roligt i gang, og i starten underviste jeg børnebilledskolen. Men så var jeg heldig at få tekstilopgaver – store væve-opgaver, som gav brød på bordet, fortæller Hanne Skyum.

Hanne har levet af sin kunst lige siden, og de kreative udtryk spænder vidt lige fra gobeliner og kirketekstiler til relieffer skåret i træ. Hun arvede sine første værktøjer til træsnit efter grafikeren Jane Muus, og det forpligter.

– Jeg har gennem årene arbejdet på forskellige materialeområder. Opgaven har nogle gange dikteret det, andre gange har jeg selv kunnet vælge arbejdsområdet og kunnet udvikle og eksperimentere med materialet og udtrykket, siger Hanne Skyum.

De senere år har hun arbejdet en del med træsnit, både som tryk og med pladerne som sit eget udtryk. Når trykkeriet er i gang, er der papirer overalt i atelieret, og Hanne hænger dem gerne til tørre på tørrestativer. Når et værk starter, har hun en idé og en retning, men det ender sjældent dér, hvor hun troede.

– Jeg snitter mange forskellige trykplader, som så trykkes over hinanden. Jeg har flere tryk i gang på samme tid. Pladerne valses ind i særligt blandede nuancer af tryksværte, og billedet bliver fremkaldt af flere overtryk til unika farvetræsnit. Det har givet mig en mulighed for at lave billeder på en ny måde. Jeg oplevede så efter trykning at stå med nogle træplader med deres eget udtryk. Det har udviklet sig til trærelieffer som selvstændige billeder, siger Hanne Skyum.

Skal Hanne udtrykke sig gennem de vævede værker til fx kirkelige opgaver, insisterer hun på kvalitet og på at have en fuld farvepalet. Hun billedevæver/gobelinvæver værket hele vejen igennem og får alle nuancer med.

– Garnet er af råsilke og hør, og jeg indfarver alt garnet selv. Køber man garn, kan man fx kun få tre forskellige gule farver. Jeg farver hele skalaen op, så det bliver ligesom, når man maler, og derfor hænger det hele sammen for mig, fortæller Hanne Skyum.

Lige nu er der gang i en stor opgave i atelieret i Dyreborg, som lyder op et forlæg til et altertæppe, som Hanne selv har designet. Her skal værket oversættes til et kæmpe broderi.

– Jeg kan godt lide at få nye udtryk ind i kirken. Her har jeg malet og lagt papirklip ovenpå, og så skal det hele scannes, så det er tydeligt, hvilke tråde, jeg skal bruge hvor. Og så er det i gang med at farve, siger Hanne Skyum.

Inspireret af naturen
Tidligere gik Hanne Skyum meget ud i naturen og lod de inspirerende farver forevige med kamera. I dag går hun fortsat meget ud, men nu gemmer hun udtryk og farvesammensætninger på nethinden og lader dem kommer frem igen i den kreative proces.

– Men lige i dag var der SÅ flot en solopgang, at jeg måtte skynde mig ud med kameraet. Himlen var umbragrøn og mørk orangebrun, det var simpelthen så flot sammen, siger Hanne Skyum.

Farverne fylder meget, og når Hanne fx taler med sin datter, Aja Skyum, om en film eller serie, så genkalder hun sig ikke nødvendigvis handlingen. Ofte refererer hun et bestemt lys, der var i filmen, eller en flot farvekombination mellem rekvisitter og rummet.

Nogle gange gengiver Hanne farverne som abstrakte værker, men oftest skinner fascinationen for naturen igennem. Fra sin barndom i Midtjylland var Hanne velsignet med en varieret natur omkring sig – skov til den ene side og åbne vidder til den anden. Især er der noget med rødder og fugle. Hanne har altid fundet rødder inspirerende, og det trævlede rodnet indgår ofte i udtrykket, og i skoven ved siden af atelieret har en kæmpe fuglekoloni taget ophold, hvilket begejstrer kunstneren.

– Der er altid natur i det, jeg laver. Grågæs, krager, råger, jeg elsker de der sorte fugle, og så bliver de til flotte grafiske udtryk. Naturen har hovedrollen med sine organiske træ- og rodformer, krogede og stringente, krøllede, nedgroede og himmelstræbende. Lyset, der blender eller gør synet langt. Nordiske landskaber og de sære og oplagte hverdagssyn, som jeg prøver at kalde frem i nye abstraktioner, siger Hanne Skyum.

Lige nu er der mange sorte fugle på vej væk fra kolonien, og når Hanne om aftenen går ud og lader sig inspirere af fuglene, minder himlen hende nærmest om sort sol.

Når corona-epidemien er ovre, planlægger Hanne Skyum og datteren, Aja Skyum, at afholde kurser og åbent hus i atelieret på Dyreborgskovvej.