Faaborg-Midtfyn Kommune har fået knap 25 millioner kroner af Transportministeriet til at skifte færgen mellem Faaborg, Lyø og Avernakø ud med en ny og mere klimavenlig færge. Nu går de sydfynske kommuner sammen om at udvikle fremtidens ø-færger, som kan blive en motor for udviklingen af fremtidens maritime erhverv på Sydfyn.

Hvert år bruger den nuværende færge mellem Faaborg, Lyø og Avernakø cirka 500.000 liter diesel. Det er både dyrt og forurenende, men nu er en ny og klimaoptimeret færge på vej, fortæller Faaborg-Midtfyn Kommune i en pressemeddelelse.

Kommunen har nemlig søgt om tilskud i en statslig pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger, og den ansøgning er nu blevet godkendt. Derfor får Faaborg-Midtfyn Kommune helt præcist 24.577.750 kroner til en ny, grønnere færge – det svarer til25 procent af omkostningen til en ny færge samt tilhørende landanlæg.

Det glæder borgmester Hans Stavnsager (S), at der nu er udsigt til en mere klimavenlig færge.

– Elfærger er fremtiden, så jeg er rigtig glad for, at vi nu er kommet meget tættere på en elfærge mellem Faaborg og vores største øer. Det er et vigtigt skridt i vores lokale grønne omstilling, og samtidig vil en helt ny færge også være til glæde og gavn for beboerne på Lyø og Avernakø og for turister, siger han.

Hans Stavnsager tror på et nyt erhvervseventyr

Tæt samarbejde med de sydfynske kommuner

Også Svendborg Kommune, Ærø Kommune og ÆrøXpressen, der sejler mellem Rudkøbing og Marstal, har fået tilskud til nye, grønnere færger. Derfor betyder dagens nyhed, at det er i hele Det Sydfynske Øhav, at der nu bliver sat fart på den grønne omstilling af færgerne.

I stedet for at hver kommune og aktør køber forskellige færger, vil Faaborg-Midtfyn Kommune nu gå sammen med de andre sydfynske kommuner og aktører for at udvikle et standardfærgekoncept.

Fordelene ved at gå sammen vil – udover en stor CO2-reduktion ved at omlægge til el – også være reducerede driftsomkostningerne og en øget fleksibilitet, fordi ø-færgerne bl.a. kan have et fælles lager af reservedele, dele personale, have standardiseret uddannelse og udstyr og have ens færgelejer.

Et nyt erhvervseventyr?
I de sydfynske kommuner er der også en tro på, at de nye ø-færger kan være med til at kickstarte et nyt erhvervseventyr.

– Vi har i Ærø, Svendborg og Faaborg-Midtfyn en fælles vision om at gøre Sydfyn til et erhvervsfyrtårn, når det kommer til udviklingen af fremtidens færger. Det handler både om grøn omstilling, men også om autonome teknologier og selvsejlende færger, som der er et stort potentiale i. Her kan de nye ø-færger blive en motor for udviklingen af fremtidens maritime erhverv, og med de nye tilskud tager vi et vigtigt skridt mod at gøre visionen til virkelighed, siger Hans Stavnsager.

Præcis hvornår og hvilken slags færge der skal afløse den nuværende Faaborg III, vides ikke. Det forventes, at den endelige politiske beslutning om en ny ø-færge skal tages i 2024, og en ny færge estimeres at være klar i løbet af fem til seks år.