Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Henrik Poulsen / Anders Fallesen

Efter flere års arbejde med planlægning, godkendelser og finansiering står det endelig fast: I Svanninge Bjerge skal cykles på moderne og bæredygtige mountainbikespor, og som kronen på værket etableres der i disse dage en bikebane, hvor cyklister i alle aldre kan udfolde sig. Den 16. oktober er der indvielse, hvor alle er velkomne.

Bag den lille legeplads med labyrint og legehuse på naturlegepladsen er luften tør af støv. Støvet stammer fra de mange tons jord, der netop er læsset af, samt de 70 kubikmeter granit, der er fordelt og stampet og nu udgør den afsluttende del af mountainbikesporet – en såkaldt flowtrail.

Kewin Friis Kamelarczyk er projektleder i GeoPark Det Sydfynske Øhav.

– Bikeparken her er bare kronen på værket. Vi har i fem år arbejdet på at gøre Sydfyn attraktivt for mountainbikere, og der er allerede etableret ca. 10 km. spor. De nye spor skal være bæredygtige, så der er styr på, hvor man kan køre på mountainbike. Lodsejere er blevet inddraget, og der er uddannet sporbyggere, så vi passer på naturen, når vi bygger. Vi har fundtraiset 1,5 million, og der er lagt et utal af frivillige timer, men nu er vi snart i mål, fortæller Kewin Friis Kamelarczyk.

Start i en fart
Svendende og med håndskovle i hænderne står Jonathan Grube og Anders Fallesen på byggepladsen. Efterhånden som den knuste granit forlader skovlen på minigraveren, skovler de banen i facon, så svingene har den helt rette hældning og højde.

Anders Fallesen er indehaver af Falle’s Sti- og Sporbyg og har hovedentreprisen på anlæggelsen af den afsluttende del af sporet.

– Jeg gav tilbud på projektet for 3-4 år siden, men det var først for et halvt år siden, at Kewin ringede og sagde, at nu havde de pengene. Så vi startede mandag middag og skal være færdige den 16. oktober, forklarer Anders Fallesen.

Anders Fallesen har været selvstændig sti- og sporbygger siden han færdiggjorde sin håndværkeruddannelse og er vant til, at projekter skal være hurtigt færdige, og han lægger gerne mange arbejdstimer i opgaverne.

Foruden sine egne medarbejdere får Anders Fallesen hjælp af Jonathan Grube, der sidder som næstformand i den nystiftede forening Sydfynske Alper Sti- og sporbyggere. Jonathan Grube har været med i den lange proces, og ser nu frem til, at sporene snart kan åbnes.

– Vi startede inden corona på toppen af Gåsebjergsand, og vi har længe afventet byggetilladelser og godkendelser fra mange forskellige instanser. Nu er den sjove del startet, og vi er i gang med nedkørslen. Bagefter skal vi lave pumptracket og børnebanen, fortæller Jonathan Grube.

Han tørrer sveden af panden og slår ud med hånden mod de 500 kubikmeter jord, der er læsset af i mindre bunker og skal udgøre pumptracket, der kommer til at minde om en overdimensioneret pukkelpist.

Vi skal have det sjovt
Det bliver en sjov tur ned ad bakke, lover Kewin Friis Kamelarczyk, og børnebanen placeres i forlængelse af legepladsen og bliver et sted for de mindste, der fx kører på løbecykler.

Anders Fallesen og Johan Grube er begge mountainbikere, og de kan ikke skjule deres begejstring over den nye legeplads.

– På pumptracket skal man ikke træde i pedalerne, men bare generere fart med kroppen og tyngden. Det er sjovt at hænge vægtløs i luften, og så kommer der to hoplinjer i forlængelse, det bliver bare aldrig kedeligt – uanset hvor gammel man bliver, siger Anders Fallesen.

En del af projekttankerne går også på at adskille naturens brugergrupper, så der ikke opstår konflikter. De to nedkørsler, der er markeret som hhv. blå og rød i sværhedsgrad, er således bevidst ført udenom områder med gående, legende og ridende. Der skal være en god oversigt, så det bliver tåleligt for alle.

– Banen er lavet, så jo længere oppe på den man er, jo mere er den skjult i landskabet. Vi har undgået at ødelægge eksisterende stier, med undtagelse af et stykke ridesti, som vi har genetableret. Herudover skal vi i gang med at pynte ruten, så det også kommer til at se pænt ud, forklarer Jonathan Grube.

Foruden den nye nedkørsel og den bakkede legeplads, så er sporet i bakkerne også moderniseret. For ti år siden kørte man bare ad grusveje og mindre stier. Lodsejerne var ikke tilfredse, og sporene var bygget, så det sled på underlaget, blotlagde rødderne, og generede de gående, hvilket skabte konflikter. Ingen havde ansvaret. I projektgruppen håber de på, at de nye tiltag vil skabe sammenhæng mellem sporene i bakkerne og Gåsebjergsand, som en samlet pakke for både lokale og turister.

– Vil gerne have flere over på cyklerne og motionere og komme længere ud i naturen og terrænet, men vi kommer nok ikke helt udenom konflikterne. Det kunne være konflikter med hunde, der går løst, og hele snakken om mountainbikes går fortsat som en stereotyp, der ikke tager hensyn, men de vil altså gerne tage hensyn til naturen og passe på den. Med den her nøje planlægning og infrastruktur kan vi undgå mange af konflikterne. Og så er der flere, der cykler, og alle kender en, der cykler. Det giver mere forståelse, siger Kewin Friis Kamelarczyk.

Projektet udspringer af det tværkommunale interessantskab mellem Svendborg, Langeland, Ærø og Faaborg: Geopark Sydfynske Øhav. Gennem 15 år har de udviklet naturen med bl.a. Riderute Sydfyn og Øhavsstien.

Selskabet er ejet af kommunerne og har politisk repræsentation, og du kan læse mere på Naturturisme.dk.

Samarbejder og sidegevinster
Som nabo til Gåsebjergsand har Faaborg Camping set nye muligheder i bikeparken, og de har gennem projektet være en god samarbejdspartner, forklarer Anders Fallesen, der efter endt arbejdsdag går de 300 meter ned på campingpladsen og overnatter.

– De er meget engagerede, og de planlægger at bakke op om cykelturisterne ved at lave mulighed for cykelopbevaring og cykelrengøring på campingpladsen. Det kunne være helt perfekt, hvis de også kunne leje cykler ud, siger Anders Fallesen.

Mens campingpladsen er en oplagt samarbejdspartner, så har vist sig nogle mere overraskende muligheder for at skabe værdifulde synergier. For sammen med kommunen har man fået byggeriet koblet sammen med den sociale indsats, ‘Ud i naturen – ind i fællesskabet’. Her bruger krigsveteraner og sårbare og ensomme unge naturen som terapi.

– Disse mennesker har fået lov til at være med til at bygge noget, der kommer andre til gavn. Det giver dem selvværd og en tro på sig selv. Der er altså skabt kobling til en helt anden borgergruppe og tænk, hvis de kunne blive en del af et fællesskab, siger Kewin Friis Kamelarczyk.

Omkring 500.000 cykler i dag, og med denne store satsning håber kommunen at kunne tiltrække mange cykelturister, måske endda overhale Silkeborg som cykelby.

Det kan du forvente til åbningen 16. oktober
· Bikepark, flowtrail, jumptrack åbnes
· Guidede ture ved Naturstyrelsen + Øhavmuseet
· Free style BMT-show
· Taler
· Grill og øl
· Afprøvning af de ti kilometer bæredygtigt spor (mulighed for at låne cykler)
· Øhavsmuseet har sat audioposter op i tilknytning til sporene (mammutsporet)
· Bevæg dig for livet
· Naturstyrelsen
· Sporbyggerne fortæller om projektet
· Destination Fyn
· Vores Faaborg & Egn