Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Henrik Poulsen

For mange lokale rimer familien Blaabjerg på camping. Per og Gitte Blaabjerg har drevet campingplads siden 1992, og de nyder at udvikle og udvide – faktisk kan de slet ikke lade være. I dag er campinglivet blevet et familieanliggende, hvor de driver en kæde af topmoderne pladser fordelt rundt i hele landet. Her kan du få et indblik i livet som driftig iværksætter indenfor campingbranchen.

Campingblodet har suset i årerne på Per og Gitte Blaabjerg, lige siden de i 1992 startede Løgismose camping i Haarby som landets yngste lejrchefer.

– Dengang var Per 22 år, og jeg var 24 år. Vi kan godt lide, at man altid har travlt, og at man kan være sammen om campinglivet som familie. Vi drev pladsen i Haarby indtil 2003, hvor vi overtog Bøjden camping efter Pers forældre, fortæller Gitte Blaabjerg.

Et omsiggribende projekt
Campingpladsen i Bøjden undergik hurtigt både udvikling og udvidelse, men Per og Gitte er entreprenante og visionære – og rastløse. Så snart opkøbte parret flere pladser.

– Vi er iværksættere, Per og jeg. Vi synes hurtigt, det at drifte kan blive lidt for monotont. Vi føler meget mere, at vi lever, når vi sætter projekter i støbeskeen og ser det færdige resultat. Per synes, det er fantastisk at lave nye, vilde og spændende tiltag på CampOnes campingpladser, det kan være pools, servicebygninger, legepladser m.m., og samtidig gøre en masser gæster glade og forventningsfulde.

De købte en campingplads i Skagen i 2009, en plads i Assens i 2012. Senere, i 2017, købte de deres første plads på Sjælland, nemlig i Holbæk, og året efter – i marts 2018 overtog de en plads i Ajstrup ved Aarhus.

– Lige nu er det slut med at købe flere, men vi må se, om der kommer flere til, som passer ind i vores kæde, for vi er bestemt ikke færdige med at udvikle, forklarer Gitte Blaabjerg.

I begyndelsen var arbejdet meget sæsonbetonet, hvor langt de fleste arbejdstimer lå om sommeren. Men i dag er der arbejde året rundt, da to af pladserne er helårsåbne. Derfor glæder det også Per og Gitte, at deres ene datter og svigersøn har overtaget driften af pladsen i Assens.

– Det har været et håb, at vores børn ville være gå med i vores projekt og være med til at videreudvikle, men det kan man jo ikke forvente. Selvom alle vores børn snildt ville kunne gå ind og drive en campingplads. Louise og Christian (datter og svigersøn, red.) har heldigvis gerne villet. De har været med på sidelinjen hele tiden, og Christian er entreprenør og har været i familien, siden han har 14 år. Og det tegner godt for dem i Assens. Det er jo ikke sikkert, de bliver ved, for det er en livsstil, og man kan ikke gå hjem klokken 16. Det skal man være indstillet på som par og som familie. Men omvendt, så er campingbranchen nok ikke så meget anderledes and andre selvstændige erhverv, forklarer Gitte Blaabjerg.

En topmoderne campingkæde
Per og Gitte Blaabjerg ved alt om, hvad en moderne campist forventer af en campingplads – og især en campingplads i CampOne-kæden, som deres fem pladser i kæden kaldes.

– En god campingplads er én, der kan tilbyde alt det, mine gæster gerne vil have. En moderne gæst vil faktisk have det hele, men de forventer især, at de bliver mødt af flinke lejrchefer og gode værter, og derfor prioriterer vi altid, at vi har det rigtige personale, og det har vi heldigvis. Derudover skal faciliteterne som toilet og køkken være i orden og rene. På alle pladser. For med fem pladser i CampOne-kæden, så duer det ikke, at en plads ikke er i top, for det går ud de andre. fortæller Gitte Blaabjerg.

Selvom Per og Gitte Blaabjerg har erfaringer med rollen som lejrchefer, optræder de ikke længere i den rolle. For med mange idéer og jern i ilden, kan man have svært ved at give, hver enkelt gæst den service og opmærksomhed, som de ønsker.

– Gæsterne vil gerne møde værter, der har god tid, og som er søde, lyttende og hjælpsomme, og det kan indimellem være en stor udfordring for os, da vi kan stå i en situation, hvor vi skal tage en stor og afgørende beslutning, der kræver, at vi holder fokus på dette. Så det er bestemt ikke fordi, vi ikke gerne vil have kontakten til gæster, men det er desværre en svær balancegang, samtidig med at hverken Per eller jeg har roen til at give os hen til alt det hyggelige ved campinglivet – i hvert fald ikke, når vi er på arbejde. Vi lægger vores kræfter i udvikling og forsøger at overlade andre de opgaver, vi selv er dårligst til, fortæller Gitte Blaabjerg.

Det kan virke uoverskuelig med fem pladser fordelt geografisk på hele landet, men det har også sine fordele.

– Det er stordrift, der skal til i dag, og det gælder i alle brancher, hvis man skal blive set og hørt. Det er en kæmpe fordel for os – især for markedsføringen: besøger gæsterne én af vores pladser, så vælger de ofte også vores pladser, næste gang de skal på ferie, fx i Skagen eller Aarhus. Vi tilbyder VIP-status indenfor kæden, så gæsterne motiveres til at vælge os. På alle vores pladser er der en rød tråd igennem med fx samme standarder på faciliteter mm., forklarer Gitte Blaabjerg.

Tilbage til naturen
I tidens trend bevæger campingsegmentet sig også nærmere naturen og det simple udeliv. Alligevel ser indehaverne ikke mange campister, der vælger at ligge i små spidstelte som i 80’erne. Men de noget større og mere bekvemmelige tunneltelte er i stigende fremmarch.

– Vi ser flere og flere, der også vælger teltet . Måske skyldes det den situation, vi har været i det sidste års tid. Måske er folk blevet mindre materialistiske. De nyder naturen og de gode værdier med højt til loftet. Naturligvis er man mere afhængig af vejret, når man vælger teltet. Der er også flere, der benytter de mindre luksuriøse vogne, måske har folk i denne periode opdaget, at det er hyggeligt at være sammen som familie, forklarer Gitte Blaabjerg.

De driftige indehavere når sjældent selv på ferie, men når de gør, er det i campingvogn. Enten på en af deres egne pladser, eller også som en slags studietur på andre pladser.

– Vi har en campingvogn, der står på de forskellige pladser, så kan vi overnatte, når vi arbejder rundt på de forskellige steder. Det nyder vi rigtig meget, for det er jo næsten som at være på ferie, siger Gitte Blaabjerg.

Udvikling, udvikling og udvikling
Der er udvikling og nytænkning i gang på alle parrets fem campingpladser. Der skal bygges nye servicebygninger, legepladser skal bygges og tematiseres, og der skal hele tiden tænkes nyt. Alligevel er parret opmærksomme på deres manglende evne til at udholde stilstand.

– Vi ser ikke selv antallet af pladser eller udviklingsprojekterne som særligt vildt eller stort. Vi brænder for jobbet, og vi ønsker os fortsat forskellige destinationer i Danmark, så vi kan tilbyde vores gæster endnu flere steder indenfor kæden. Men lige nu er fokus på Assens – pladsen skal udvikles og spille på CampOneniveau. Når det så er færdigt, så kommer vi nok til at kede os. Så ved vi ikke, hvad der sker. Vi er begge impulsive og dårlige til at planlægge, men når noget føles som det rigtige, så gør vi det, fortæller Gitte Blaabjerg.

Impulsiviteten betyder logisk nok, at parret ikke ved, hvad fremtiden bringer, men som det ser ud nu, så mangler kæden en plads mere på Sjælland, som et supplement til pladsen i Holbæk.

Faaborg er hjertebarnet
Pladsen i Bøjden kan noget helt særligt, og Per og Gitte Blaabjerg ser gode muligheder for, at campingpladsen og det øvrige turist- og butikserhverv kunne drage fordel af hinanden.

– Ud over, at det er et sindsygt smukt område, så er her mange udflugtsmuligheder. Fx har vi i Faaborg mulighed for at tilbyde øhop – det findes ikke andre steder. Faaborg tilbyder generelt mange ting, og byen har et kæmpe potentiale. Jeg synes faktisk, det er ærgerligt, at udvidelsen i Bøjden blev begrænset, for vi ville kunne sende mange turister ind og handle i butikker og på caféerne.

Med begrænsningen i Bøjden henviser Gitte Blaabjerg til deres forgæves indsats for at kunne udvide campingområdet.

– Vi har kæmpet siden 2003 for at få flere pladser i Bøjden. Men faktisk har vi fået færre, da pladserne i dag skal være større pga. de store vogne. Flere enheder i Bøjden ville betyde flere turister, og det ville være godt for hele området, da der ikke er én eneste af vores gæster, der ikke handler lokalt og bruger byens caféer og butikker, forklarer Gitte Blaabjerg.

Udover de mange turister, er der også en del lokale, der benytter campingpladsen. Enten som restaurant, svømmehal, legeplads, selskabslokaler eller hundelufterområde.

– Vi har mange lokale på pladsen – og de er meget velkomne. Uden lokalbefolkningens opbakning, var der ingen campingplads – de lokale skal synes, det er en god idé, vi er her, og de fleste er glade for, at det giver liv i byen, fortæller Gitte Blaabjerg.

Det, der gør den store indsats det hele værd, er de mange glade gæster. Per og Gitte finder nemlig deres arbejdsglæde i gæsternes tilfredshed, og når campisterne slapper af og hygger sig, så har parret gjort den forskel, som bringer dem hele arbejdsglæden.