Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Jørn Ungstrup

Cremekongen af Faaborg

Har du undret dig over, hvordan man egentlig laver en creme? Eller hvorfor du kan købe cremer fra Faaborg over hele landet? Begge svar findes hos Faaborg Pharma. Her kan du læse om, hvordan pimpenelle rod, hestekastajne-ekstrakt og zink oxid bliver blandet til en virksom creme. Og om, hvordan en kompromisløs tilgang til kvalitet kan ende med succes.

I en anonymt udseende grå bygning på markedspladsen ligger Faaborg Pharma. Det store løvehoved danner koblingen til apoteket. Herinde producerer Sten Grønved og de øvrige 11 ansatte op mod 5.000 tuber creme i timen. Alle cremer produceres efter mantraet ’troværdighed og enkelthed’, og opskrifterne er dybt hemmelige.

– Der er for meget varm luft i kosmetikindustrien. Hvide kitler, som lover for meget. Jeg vil producere noget, der er troværdigt og uden allergifremkaldende ingredienser. No bullshit. Og noget, alle har råd til, fortæller Sten.

Fra bruseniche til storproduktion

Som nyuddannet farmaceut var Sten Grønved nysgerrig på faget. Han eksperimenterede med at blande sine egne cremer, og hjemme i brusenichen startede han en mindre produktion af massagecreme. Imens voksede en ivrig iværksætter i maven på ham.

I 2000 overtog Sten Faaborg Løve Apotek, hvor også produktionen af archiv-creme-serien hørte til. Allerede året efter udskilte han creme-produktionen i virksomheden Faaborg Pharma, hvor hans nysgerrighed og passion kunne få lov at blomstre op.

– Det er vildt spændende og fascinerende at tage rå-ingredienser og blande dem sammen til en fin hvid creme. Når jeg skal lave en ny opskrift, tager jeg mine fagbriller på og bruger min viden om de forskellige stoffer og hvilken virkning, de har. Jeg laver nye opskrifter ud fra oplysninger på markedet, fx fra forskning, eller fra efterspørgsel fra kunderne, forklarer Sten.

Faaborg Pharma har gennemgået løbende udvidelser og investeringer, men i 2011 satsede Sten stort og udvidede med nye maskiner, nye lokaler og fire nye ansatte. Herunder Jesper Domino, der er mejerist.

– Det vigtigste i en cremeproduktion er hygiejne og processen med overvåget opvarmning og nedkøling af massen. Så er det ikke så afgørende, om det er yoghurt eller creme, der cirkulerer i de store kar, forklarer Sten.

I dag afsætter Sten sine produkter til 300 apoteker landet over, og nye tiltag og markeder venter om hjørnet.

Fra idé til færdigt produkt

På lageret ligger mere end 50 forskellige råvarer: Glycerin, glycerol stearate, panthenol. Råvarerne forvandles til 30 unikke cremeprodukter.

Når en ny opskrift-idé er opstået, blandes cremen i en miniproduktion på 2-300 gram, der testes for stabilitet og holdbarhed, og dernæst afprøves på 20-30 testpersoner. Har cremen den ønskede virkning, fortsætter produktionen på det store blandingsanlæg.

– Det er vigtigt, at der er en overensstemmelse mellem fx lugten og effekten. Vi lavede engang en effektiv creme, som var tilsat et aktivstof, der duftede af tutti-frutti. Den måtte vi trække tilbage, da det ikke virkede troværdigt, fortæller Sten.

Sten insisterer på at værne om den fine grænse mellem kosmetik og lægemidler. Han producerer cremer, der kan bidrage til livskvaliteten: meget tør hud, urolige ben, solskoldninger. Cremerne tilsættes kun den mængde aktiv-stof, som, der er klinisk dokumentation for, virker. Bag på produkterne står der, hvilken effekt de enkelte ingredienser har.

– Vi forsøgte at lave en shampoo, men der findes ingen bevis for effekten af indholdsstofferne, og vi var ikke tilfredse med resultatet. Og nu ligger vi så inde med 20.000 tomme blå flasker, fortæller Sten grinende og fortsætter: Man skal føle, det er rigtigt, det man gør. Ellers skal man lade være.

Sten sender vareprøver til landets hudlæger, som afprøver dem på patienterne. På den måde får de rette folk gavn af cremernes virkning, og kendskabet til dem bliver udbredt. Hudlægerne giver ligeledes Sten kritik på produkterne, så de kan blive endnu bedre.

For nyligt er der kommet ny viden om vitaminet B12, og denne viden har Sten straks omsat til et nyt produkt.

– B12-vitamin har en dokumenteret effekt mod kløe, og så farver det cremen lyserødt, forklarer han.

Et sats på markedsføring

Efter investeringerne fulgte nogle hårde år, og i 2015 havde Faaborg Pharma et underskud på 1,5 million. Året efter var resultatet vendt til et overskud på 1,5 million. Sten valgte at satse benhårdt på marketing. Der blev ansat en professionel bestyrelse, som er god til det kommercielle, og gennem en vækstpulje for udkantsbyer fik virksomheden ansat Diana Langkilde-Lauesen som marketingsmedarbejder.

– Vi har altid gang i så mange ting, det er derfor, det er så sjovt at være her. Vi tænker ud af boksen hele tiden, og her er et kreativt og et hurtigt miljø. Det er fedt at sidde med noget, hvor vi kun får positive tilbagemeldinger, siger Diana.

Diana og Faaborg Pharmas grafiker har relanceret alle creme-serierne med et nyt look og nye tekster. Hjemmesiden står for en opgradering, og til efteråret kommer der flere nye tiltag:

– Vi laver tre nye produkter til efteråret. Helo anti-itch 70%, en fed creme til kløe og tør hud, en Helo anti-itch lotion til kløe og tør hud og en B12-creme, Helo hand. Herudover laver vi en limited edition af kunst-tuber, hvor Karsten Auerbach har designet tuben. Tanken er, at vi vil gentage det hvert år med en ny kunstner og donerer overskuddet til et godt formål. Det sidste nye, der kommer, er en produkt-app, som beskriver produkterne og deres funktion.

2018 har været et godt år. Sommeren har givet et godt salg af de røde sommerprodukter til bl.a. insektstik og solskoldninger, og der har været en omsætningsfremgang på hele 25%.

– Det er nu, vi høster et pay-off for de sidste 10 års arbejde. Vi har ofte folk, der ringer og siger: ’Det virker jo.’ Vi sælger ikke varm luft på tube, afslutter Sten.

Faaborg Pharma er også i gang med at erobre det udenlandske marked, det sker under navnet Nordic Pharmacy.