Tekst: Henrik Poulsen
Foto: Marlene Vinther

Den populære kaffebar og risteri Soze med Nathan Benson bag disken går en uvis fremtid i møde.

Kaffebaren der ligger i Helios Biograf & Kulturhus har en 10-årig forpagtningsaftale, der udløber til årsskiftet, og bestyrelsen i kulturhuset har valgt at afsøge mulighederne for en ny forpagter, og ikke bare forlænge aftale med Nathan Benson.

– Der er sket så meget i vores forening og i Helios siden aftalen blev indgået for 10 år siden. Vi har mange flere aktiviteter i huset nu, hvor vi udover biograffilm også byder på stand-up, koncerter, foredrag og meget andet. Så derfor mener vi i bestyrelsen, at en kommende forpagtningsaftale måske skal skrues anderledes sammen end den nuværende, men jeg vil gerne understrege, at vi ikke nødvendigvis skal have en ny forpagter. Jeg har da opfordret Nathan til at byde ind på forpagtningen igen, fortæller den nye formand i kulturhuset Ole Worregård overfor Det Rigtige Faaborg.

Det er bare ikke helt så enkelt for Nathan Benson.

– I det nye oplæg til en forpagtningsaftale, der står, at mit kafferisteri skal ud af bygningen. Det gør ondt. Risteriet er en central del af både forretningen og stemningen i Soze. Økonomien kan ikke hænge sammen, hvis jeg ikke kan riste og sælge min egen kaffe, understreger han.

Nathan Benson ser det ikke som en mulighed at flytte kafferisteriet ud af bygningen, og så gøre plads til en scene og flere borde som Helios ønsker.

– Jeg bruger cirka 9-10 timer ugen på at riste kaffe, og det kan jeg gøre, mens jeg passer caféen. Duften og stemningen forsvinder jo også, hvis risteriet rykker ud. Alene i dag har jeg solgt 25 kg kaffe fordi, jeg har stået og ristet, mens der har været kunder. Man river noget af kaffebarens sjæl ud, hvis man fjerner risteriet, argumenterer han.

Ole Worregård fortæller videre, at bestyrelsen vil invitere alle interesserede indenfor til en snak om mulighederne for at forpagte caféen i Helios. Der er ansøgningsfrist den 30. juni. Man kan kontakte Helios på forpagter@heliosteatret.dk, hvis man vil høre mere eller besøge caféen forud for en eventuel ansøgning.

Nathan Benson siger, at han vil søge forpagtningen igen, da han godt kan lidt at være i huset, men med det nuværende oplæg til en forpagtningsaftale, synes han, at det ser svært ud.

– Er det ikke muligt for mig at fortsætte i Helios, så tror jeg, at det er slut i Faaborg for mig. Jeg kan ikke se mig selv bygge noget nyt op her i byen. Så tror jeg, at jeg kigger mig om efter et helt andet sted at starte forfra, slutter han.

I oplægget til en ny forpagtningsaftale står der blandt andet:

Helios ønsker en tættere sammenhæng mellem café og kulturhus
Det vigtigste formål er, at caféen ikke bare skal være en selvstændig café, men i højere grad understøtte Helios’ aktiviteter med film, koncerter, events, møder og udlejninger. Helios ønsker, at gæsterne oplever café og biograf som én samlet helhed.

Caféen skal være pålidelig, selvkørende og passe til huset
Helios lægger vægt på, at caféen kan drives stabilt, professionelt og selvstændigt. Den skal samtidig harmonere med Helios’ kulturelle og historiske udtryk.

Åbningstiderne skal som minimum følge Helios’ aktiviteter
Caféen skal som minimum være åben, når Helios har åbent. Den nuværende åbningstid alle dage kl. 10.00-19.15 nævnes som ønskværdig. Der lægges også op til servering før og efter film, koncerter og andre events.

Mulighed for samarbejde om kiosk, kasse og bemanding
Helios ser gerne et tættere praktisk samarbejde mellem café og biografens kiosk, herunder eventuel fælles bemanding, fælles kassedrift og fordeling mellem frivillige og ansatte i travle perioder.

Caféområdet kan indrettes anderledes
Da der i den fremtidige model ikke nødvendigvis skal være kafferisteri i huset, kan der blive plads til flere borde, siddepladser, mindre optræden, kunst og lokal produktion.

Store arrangementer kræver fleksibel aftale
Ved større koncerter og events ønsker Helios en fleksibel model, hvor arbejde og indtjening kan deles, så arrangementerne bliver rentable for begge parter. Eksempelvis kan Helios’ frivillige stå for ølsalg ved større arrangementer.

Foreslået aftaleperiode: tre år
Helios foreslår, at den nye forpagtningsaftale indgås for tre år ad gangen.

Økonomien er åben for forhandling
Den nuværende husleje er oplyst til 6.000 kr. om måneden plus forbrug, men Helios skriver, at man er åben for andre afregningsmodeller.