Tekst: Henrik Poulsen
Foto: Faaborg-Midtfyn Kommune
Efter måneder med gravemaskiner, afspærringer og omfattende arbejde er Faaborgs nye torv nu klar til at blive indviet.
Onsdag den 20. maj klokken 16 inviterer Faaborg-Midtfyn Kommune alle borgere til officiel åbning med musik, taler og kage på byens historiske samlingspunkt, hedder det i en pressemeddelelse.
Dermed markerer kommunen afslutningen på et stort byfornyelsesprojekt, der gennem det seneste halve år har ændret bymidten markant.
Resultatet er et torv med nyt udtryk, hvor belægningen nu binder Østergade, Adelgade og selve torvet tættere sammen. Samtidig er der plantet flere træer, sat nye bænke op og etableret et stort byrumsmøbel med plads til ophold og fællesskab, lyder det videre.
Formand for Teknik-, Plan- og Havneudvalget, Tanja Kromann Clausen, glæder sig over resultatet.
Selvom torvet nu officielt står færdigt, mangler enkelte dele stadig at falde på plads. Byrumsmøblet får senere en overdækning, der kommer nye gadelamper i Torvegade, og den kendte Ymerbrønd skal også tilbage på sin plads i byrummet.
De nye opholdsarealer på torvet har samtidig betydet ændrede trafikforhold. Der er nu kørsels- og parkeringsforbud på torvet, men ifølge kommunen vælger mange bilister fortsat at køre ind på området.
– Det skaber nogle farlige situationer, så vi opfordrer derfor til, at man følger de nye regler, så vi kan få skabt en tryg bymidte, siger Tanja Kromann Clausen.
Kommunen oplyser, at der snart kommer bedre skiltning i området, og at overtrædelser fremover vil kunne udløse bøder.
Bilister, der henter takeaway, henvises til korttidsparkering i Adelgade og Torvegade, mens varelevering fremover kun må ske via Østergade.










