Tekst og foto: Henrik Poulsen

På torsdag den 9. oktober åbner Faaborg Pizza i Østergade 50. Bag den nye forretning står Erkut Eren, som trods sin korte tid i Danmark allerede har forelsket sig i Faaborg.

– Jeg har besøgt Faaborg et par gange, og jeg elsker små byer. Her er roligt, og folk virker glade. Jeg kunne også se, at der ikke var alt for mange pizzeriaer i byen – så jeg tænkte, at det her var et godt sted at starte, fortæller han med et smil.

Selv kommer Erkut Eren fra Tyrkiet, men bor i dag i Odense sammen med sin kone og deres fireårige søn. Han har kun boet i Danmark i omkring et år, men taler allerede forbavsende godt dansk.

– Jeg lærer dansk hver dag, siger han grinende. – Mig og min kone elsker Danmark og den skandinaviske livsstil. Vi vil gerne have et stille og roligt liv – og her føler vi os trygge.

Selv om det er Erkut Eren, der står som ejer, bliver det ikke ham, der skal stå bag pizzabordet til hverdag.

– Nej, nej, ikke mig. Jeg har to venner, som er erfarne pizzabagere. De har omkring 20 års erfaring, så de skal nok sørge for, at pizzaerne bliver gode, fortæller han.

På menuen vil kunderne kunne finde både klassiske pizzaer, italienske specialpizzaer, burgere og pasta.

Faaborg Pizza holder åbent alle dage fra tirsdag til søndag fra klokken 16 til 21, mens der holdes lukket om mandagen.

– Jeg glæder mig meget til at åbne. Jeg tror, folk i Faaborg elsker pizza – måske endda mere end i resten af Danmark, griner Erkut Eren.