På Heartland Festival kan man igen i år opleve fantastisk kunst rundt omkring på festivalen. Kunstværkerne er valgt ud fra tanken om, at de skal inddrage publikum. Man kan se, røre, smage, klatre og performe på dem.
Det Rigtige Faaborg tog på en kunstomvisning med Maria Eichhorn, projektkonsulent i Ny Carlsbergfondet.
– Fælles for alle kunstværkerne på Heartland Festival er, at de skal kunne tåle at folk interagerer med dem – og det gælder generelt for alle udendørs kunstværker, fortæller Maria Eichhorn på omvisningen.
Når man ankommer til Heartland Festival, går man igennem den hvide portal, lavet af den grønlandske kunstner Martin Brandt Hansen. Den er inspireret af den traditionelle tupilaq-figur. Det ligner en portal fra Tivoli, der skal føre gæsten ind til “den magiske verden”. Når man ser porten fra bagsiden, på vej hjem fra festivalen, ser man en rå bagside, der vidner om at det hele bare var “for sjov”. Porten er oprindeligt skabt til Noma.
Det 10 meter høje kunstværk, “Sun and Cloud”, står tæt på den store Greenfield Scene.
Den er lavet af den schweiziske kunstner, Olaf Breuning, der oprindeligt har lavet en version i stål. Denne version til Heartland Festival er i træ og har et barnligt udtryk.

Ved søen foran slottet ses Jessie Kleemans “Isbjerget”. Det er et seks meter højt oppusteligt isbjerg, der “ånder” med en indbygget blæser, der skiftevis tænder og slukker. Det giver en levende oplevelse af kunstværket. Isbjerget fungerer som en påmindelse om klimakrisen.
“Jeg ville ønske, at jeg havde 10-25% mere energi”, er titlen på værket skabt af Marianne Hesselbjerg. Det oprindelige værk består af tre dele, en balancegang, et klatrestativ og en ribbe. Sidstnævnte er at finde ved Highland. Der inviteres til, at beskueren klatrer op i ribben – dog på eget ansvar.

Niels Munk Plum er uddannet fra Malmø Kunstakademi, og han kommer med den lyserøde scene “Loop floor”. Det er en åben scene, der inviterer til, at man må optræde og interagere med kunsten.
Den sorte skurvogn er en del af kunstneren Eliyah Mesayers “Illiyeen”; en fiktiv stat på et ikke-specifikt geografisk sted. Hun er beduin og født i Kuwait i 1987. Først 32 år senere fik hun for første gang statsborgerskab. Hvis man er heldig at besøge skurvognen på det rigtige tidspunkt, kan man få et stempel. Ved skurvognen kan man høre lyden af kontorfællesskab, herunder kaffemaskinen og Reels-visninger.
Tæt på festivalens indgang finder man den røde fontæne, “Fountain” af Johanne Anastasia Stoffersen. Hver dag, når festivalen åbner, kan man opleve den overdådige fontæne i barokstil blive fyldt med sangria. Med sin barokstil passer fontænen ind i omgivelserne i Egeskov Slotshave. Beskuerne bliver en del af værket, der handler om lyst og grådighed – for hvor meget kan man tillade sig at drikke af fontænen?