Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Henrik Poulsen

Der er knald på farverne, når kunstneren Solveig Bracht-Darholm kaster sig over kreativiteten. Med inspiration fra både fortidens kunstnere, naturen og sit eget indre farver og former hun alverdens fantasidyr frem. Hendes håb er, at værkerne kan skabe glæde og måske en refleksion over de budskaber, som værkerne altid gemmer på.

For at finde det lille atelier, skal man langt ud på landet i Aastrup. Forbi kornmarker og den nedlagte skole, og vupti – vejen bugter sig opad og derfra åbner sig det vildeste udsyn over det sydfynske øhav – med Svelmø i forgrunden og Avernakø og Ærø som baggrundstæppe.

- Annonce -
Faaborg Bilpleje - Læs mere her

Fra sit atelier på husets førstesal har Solveig Bracht-Darholm den smukkeste udsigt til den natur, hun gerne bevæger sig ud i for at finde materialer og ro, som får kreativiteten til at blomstre op.

UDDANNET I SPROG OG KUNST
Solveig har altid tegnet og malet, og på væggen ved trappen i atelieret hænger et naturalistisk oliemaleri af et fyrtårn ved Hvidesande, hun malede som blot 11-årig.

– Det var ét af mine første maleri, og siden har jeg afprøvet alt indenfor teknikker. Jeg blev læreruddannet på seminariet med linjefag i dansk og billedkunst og arbejdede mange år som underviser og senere også som viceskoleinspektør, fortæller Solveig Bracht-Darholm.

Sideløbende med lærergerningen lavede Solveig flere kunstprojekter rundt omkring i landet på institutioner. Det var spændende og kreativt, og det regelbundne job blev erstattet af en tilværelse som freelance kunstner, projektskaber, underviser og foredragsholder.

– Jeg fungerede som primus motor i projekterne. Jeg styrede processen og skabte idéerne sammen med personalet, og det skulle være noget, som passede til stedet, fx indgik der spirer og blomster i institutionen Spirekasse, og et træ i en skovbørnehave. Det var så børnene, der skulle male og skabe kunsten sammen som aktivitet, siger Solveig Bracht-Darholm.

Projekterne indebar et stort arbejde, som Solveig derfor langsomt droslede ned for.

FLOTTE FARVER OG FORMER
Samtidigt skruede hun op for de akrylmalerier, som hun gennem alle årene havde lavet sideløbende med det øvrige arbejde, og som har deres helt eget særkende.

– Folk genkender mine klare, stærke farver. Min stil blev farverig og fabulerende, noget, man kan se på i lang tid og gå på opdagelse i. Samtidigt skal maleriet have et budskab, fx kalder jeg et billede ‘dyrebare dråber’, og det skal sætte fokus på at bevare vores vand, Solveig Bracht-Darholm.

Temaerne i Solveigs værker kredser oftest om naturen, og den skarpe betragter vil også opdage, at hvert værk indholder et mere eller mindre skjult øje.

– Øjet indgår, for det er dét, vi ser, oplever og sanser med. Øjet er også med til, at jeg kan blande mine farver og skabe mine ting, siger Solveig Bracht-Draholm.

De karakteristiske farver er hjemmeblandet og nøje afstemt, og alle, der arbejder med akryl, ved, at det kan være vanskeligt at få farverne til at fremstå klare. Tricket er hårdt arbejde, for samtlige felter på malerierne males over tre til fire gange, inden de er så klare og har den intensitet, som det kunstneriske øje kræver.

FRA IDÉ TIL SKABERVÆRK
Solveig er inspireret af mange kunstnere, lige fra den lokale Heerup med sit formidable udtryk og enkelthed til de mere internationale navn som Van Gogh og Chagall. Men faktisk kommer inspirationen og kreativiteten indefra, forklarer hun, og det sker oftest, når hun finder ro.

– Det sker gerne i naturen – ved vandet eller i skoven. Stemningen giver mig ro. Jeg gengiver ikke naturen, men den giver mig energi til at få inspiration inde i hovedet, siger Solveig Bracht-Darholm.

Når idéen er der, det kan fx være et tema med vand, starter Solveig med budskabet, Billedet skal fortælle om vigtigheden af fx at bevare vand, og det skal fortælles på en måde, der er hendes.

– Jeg finder det frem i mig. Fantasidyr og sjove dyr. De vokser frem. Nogle gemmer sig i maleriet, nogle dukker frem bag andre og rækker ind over hinanden, siger Solveig Bracht-Darholm.

Fra en skitse på papir overfører Solveig motiverne til lærredet med en kulstift. Som en løs skitse, et idéoplæg, der let kan viskes væk og dermed lade noget nyt opstå i processen.

– Det skal vokse efterhånden, for hvis jeg arbejder efter en færdig skitse, så dør det, siger Solveig Bracht-Darholm.

Når idéen er på plads, blander Solveig alle farvenuancerne, så de er afstemt. Mellem de farverige felter laver hun til slut en hvid linje, der giver værket et plakat-lignende udtryk.

– Balancen i farverne er en vigtig del af mine billeder. Jeg kan fx lave vårgrønne og pink felter i et maleri med blå nuancer. Dette er med til at skabe liv i billedet. Der skal være en balance i de forskellige farvers placering, og jeg kan let se det, hvis der er en ubalance, siger Solveig Bracht-Darholm.

Når den kreative proces er ved vejs ende, og maleriet står, som Solveig ønsker det, begynder en ny proces. Det er nu, de mange felter skal males over – flere gange endda, og det er en arbejdsproces, der næsten er meditativ, og pludseligt kan der være gået mange timer.

FABULERENDE FIGURER
For nogle år tilbage anskaffede Solveig sig en keramikovn og begyndte at arbejde mere med ler, som hun former til finurlige små dyr og skabninger.

– Ler er et plastisk og lækkert materiale. Leret ligesom tryller med dig, og jeg er faktisk bedre til at forme dyr end til at tegne dem. Jeg kunne se, at mine forskellige havvæsener kunne laves i ler, siger Solveig Bracht-Darholm.

Der er kommet mange dyr og væsener til gennem årene, og i atelieret spottes således både katte, ugler, frøer, fredsduer og ugler. Samt fisk i farverige og fabulerende variationer: En klovnfisk med klovnenæse. En lækker sild med store røde læber. En flyvefisk med vinger. En stenbider med en lille sten placeret i munden.

Når Solveig arbejder i ler, er processen væsentlig anderledes end ved de farverige lærreder.

– Formerne i ler bliver til uden en skitse. Det er bare fingrene, der former, og figuren opstår i processen. Jeg arbejder mere og mere i ler, men jeg kan ikke undvære mine pangfarver. Jeg forsøger, om jeg kan få stærke farver ind i mine glasurer, som jeg blander selv, men jeg har ikke knækket koden endnu, siger Solveig Bracht-Darholm.

På små stykker træ, samlet ved Vesterhavet eller i de lokale skove, bevæger små væsener i stentøjs-ler sig, mens et tekststykke forklarer beskueren, hvad budskabet er. Solveig er som dansklærer nemlig også meget optaget af sproget, og på små farvelagte lærreder indgår væsenerne i gængse talemåder og befinder sig fysisk ‘på den grønne gren’ eller ‘under fire øjne’.

Det glæder Solveig, når væsenerne vækker undren. Når børn fx læser teksten, undrer sig og indleder en samtale med en voksen om talemåder eller de øvrige budskaber, hun formidler.

– Jeg vil gerne give andre en oplevelse. Lade dem tænke over et budskab. Gå på opdagelse i et maleri. Eller hvis de glædes over farver, som jeg gør. Jeg håber folk køber mine ting med hjertet, så har jeg opnået det, jeg gerne vil, for jeg laver det hele med hjertet, siger Solveig Bracht-Darholm.

Du kan læse mere om Solveig Bracht-Darholms kunstværker og udstillinger på www.solveig-kunst.dk.