Tekst: Pernille Pedersen
Foto: Henrik Poulsen / privat

En rigtig veteranjernbane har da et damplokomotiv! Sådan hører de frivillige ved Sydfyns Veteranjernbane ofte deres gæste sige, mens de forgæves må konstatere, at heller ikke i Faaborg er der længere et damplokomotiv. På landsplan er der omkring ti køreklare damplokomotiver tilbage, og i Faaborg har de taget kampen op og satser stærkt på at få dampen tilbage. Kampen kræver dog flere års frivillig indsats, og nå ja – cirka 1,5 millioner.

Som så mange gange før går Ejner Jansen og Lars Dolleris på den gamle remise og roder med mekanik og andre restaureringsprojekter i foreningen Sydfyns Veteranjernbane. De har en fælles drøm, nemlig atter at se damplokomotivet komme susende hen ad skinnerne i kulrøg og vanddamp. Det er nu seks år siden, at lokomotivets kedel måtte give endeligt op, men nu er der måske udsigt til, at en ny er på vej.

DSB F 657 kommer til Faaborg
Vi skal langt tilbage i årene, tilbage til 1949, da damplokomotivet DSB F 657 tudede i fløjten for første gang hos producenten Frichs i Aarhus. Hernæst fulgte ti år med rangeringsarbejde i Odense og så en tur til færgehavnen i Nyborg.

I 1968 havde DSB F 657 kørt sin sidste tur, og nogle år senere landede det som blikfang på Egeskov Slot. Tyve år senere, i 1988, forærer greve Claus på Egeskov damplokomotivet til Sydfynske Veteranjernbane, hvor ihærdige mænd gik i gang med et omfattende renoveringsprojekt. Ejner Jansen er pensioneret kedelpasser, og han har været med helt fra starten. Han fortæller om modtagelsen.

– I april 1988 ankom F 657 på en vognbjørn, til Faaborg. Vi var 17 mand i starten, men antallet skrumpede dog hurtigt til seks personer. I årene 1988 til 1999 blev F 657 splittet fuldstændigt ad. Vi fik det hele repareret, sandblæst, malet og samlet igen, forklarer Ejner Jansen.

Her 50 år efter sin fødsel kunne F 657 atter få fyret op i kedlen igen, denne gang på en prøvetur fra rundremisen i Faaborg og ud af et 30 meter langt spor.

Dampende togture til og fra Korinth
Tre år senere blev F 657 flyttet til en remise, der havde fast forbindelse til de store spor, og i efteråret 2003 kunne de ihærdige lokomotivbyggere fejre den første prøvetur tur/retur til Korinth, og turen kunne ikke have forløbet bedre.

Fyrbøderen fik skovlet sig gennem de 450 kilo kul, turen kræver, og dampkedlen fik omsat 3.000 liter vand til fremaddrivende damp. De elleve års istandsættelse resulterede i den perfekte prøvetur.

I årene 2004 til 2012 dampede lokomotivet afsted mellem Faaborg og Korinth efter køreplanen, og både de frivillige og gæster var begejstrede. Lars Dolleris har været frivillig i foreningen siden 2000 og fortæller om dampens nærmest magiske tiltrækningskraft.

– Vi kan bare se, at når vi kører med damplokomotiv, så er det et tilløbsstykke. Folk kommer og kigger, når toget kører forbi, og vi i foreningen synes naturligvis, at en rigtig veteranjernbane har et damplokomotiv. Det kræver noget arbejde, for vi skal starte tidligt om morgenen med at varme kedlen langsomt op, men så kan vi jo nå at få snakket lidt og drukket noget kaffe. Og langsomt begynder det at dampe fra lokomotivet, fortæller Lars Dolleris.

Især juleturene til Korinth efter juletræer står som noget særligt fra dengang, det kunne foregå under dampens magiske dyne og med masser af børn og nisser ombord. Men efter otte år måtte de atter tage lokomotivet ud af drift, da kedlen trængte til et grundigt eftersyn. Desværre måtte de sande, at en reparation ikke kunne komme på tale.

– Det så næsten håbløst ud, og hvis vi havde valgt at reparere den, så var der ikke gået længe, inden den ville kræve endnu en reparation. Så vi besluttede os for at lave en ny kedel, men det skulle vise sig at være en lang proces, fortæller Ejner Jansen.

Danmarks første nye dampkedel
Prisen for en ny kedel lyder på 1,5 millioner kroner. Lige nu har foreningen skaffet de 200.000 kroner via fondsmidler, og de har en stærk tro på, at der viser sig en pengestærk faaborgenser eller flere fondsmidler. Men penge er ikke alt.

Når finansieringen er på plads, så begynder en proces på et halvt år med at designe og beregne på en ny kedel til F 657. Det er en helt unik opgave, men ikke en umulig opgave. Virksomheden Danstoker har tidligere leveret en kedel til Odin-lokomotivet i ved Danmarks Jernbanemuseum i Odense.

Et halvt år mere skal bruges på at få bygget den nye kedel, der til sidst skal sættes ind i lokomotivet og godkendes af myndighederne. – Vi skal nok bruge 2-3 måneder på at få den monteret i lokomotivet, men så bliver vi også den første veteranjernbane i Danmark, der lægger en ny kedel i et damplokomotiv, forklarer Lars Dolleris.

Det er med andre ord allertidligst om to år, at faaborgensere og andre tog-entusiaster igen kan høre dampfløjten og så haste mod skinnerne for et glimt af ren nostalgi. De frivillige bevarer dog deres begejstring, for damp – det er det eneste rigtige.

– Indtil vi kan få den nye kedel, så arbejder vi med resten af toget, hvor det meste trænger til at blive frisket op og istandsat. Og imens venter vi på at kunne køre ved dampkraft igen, for dampkraft er noget for sig selv. Det er hele måden, maskinen kører på, det larmer ikke så meget som en dieselmotor, Og så er der da noget nostalgisk over det, sådan en rigtig drengedrøm om at være lokofører på et damplokomotiv, fortæller Ejner Jansen.

Lars Dolleris stemmer i og fortæller om sin egen fascination for damp som drivmiddel.

– Jeg har altid interesseret mig for damplokomotiver. Min far kom meget i foreningen, og jeg var med som dreng – og så gik der tyve år med det. Jeg synes, det er en glæde at lave noget mekanisk, og så er det en stor glæde at gøre noget, der kan glæde andre. Og naturligvis glæden ved at have et socialt fællesskab, vi er gode til at lave små sociale arrangementer og nyde en kop kaffe, fortæller Lars Dolleris.

Skulle du have lyst til at være med i fællesskabet i Sydfyns Veteranjernbane, så kan du kontakte formanden.