Tuco Marine Group har netop skrevet kontrakt med Hovedstadens Beredskab på en ny Multi-Misson arbejdsbåd. Den nye båd er 15 meter lang og baseret på Tuco Marine’s ProZero koncept. Båden er designet til at udnytte den nyeste teknologi fuldt ud, samt til at støtte reddere og indsatspersonale fra Hovedstadens beredskab.

Jonas Pedersen, CEO hos Tuco Marine, fortæller i en pressemeddelelse om det nye samarbejde:

– Vi er meget stolte over, at Hovedstadens Beredskab I/S har valgt os som leverandør af den nye arbejdsbåd. Vi har arbejdet hårdt, og den underskrevne kontrakt er virkelig en anerkendelse af teknologien og de produkter, vi har udviklet og raffineret i årevis. Vi håber, at denne nye båd kan bidrage til at bringe udstyret hos Hovedstadens beredskab op på et endnu højere niveau, så beredskabet kan hjælpe borgerne i vores hovedstad på den allerbedste måde. Vi glæder os til et godt samarbejde ikke kun nu, men også i fremtiden, siger Jonas Pedersen.

Båden er designet til hurtigt og effektivt at fragte indsatspersonale, og det nyeste udstyr til indsatssteder i København og på de omkringliggende øer.

Skroget er specielt tilpasset til at løse to udfordringer, der er vanskelige at løse på en gang: På den ene side den lave dybgang som muliggør operation på alle vanddybder, også hvor besætningen står over for risikoen for at sejle på grund og på den anden side komfort og kursstabilitet.

Båden er udstyret med IPS-drev og et dybt V-skrog, der gør den meget komfortabel og sødygtig. Og muliggør hurtige missioner under skiftende vejrforhold. Ligesom det effektive design understøtter omfattende operationer over længerevarende perioder.

Det avancerede indsatsudstyr ombord omfatter blandt andet højteknologisk kommunikation, brandbekæmpelsesudstyr og et indbygget kransystem, der indbygges i bådstrukturen for at kunne håndtere de mest ugunstige forhold.

Kabinen er designet med særlig opmærksomhed på ergonomi og arbejdsmiljø og er isoleret for at sikre nem kommunikation under alle operationer, og layoutet er udviklet med det formål at lette arbejdsgange, ikke kun under missionerne, men også under transport til og fra indsatsstederne. Cockpitlayoutet er arrangeret for at maksimere brugen af ​​state-of-the-art operationsstyrings- og elektroniske navigationshjælpemidler.